Jag är lite ilsk i dag. Dels på möbelföretaget Furniturebox som skickade en bäddsoffa (tänkt till källaren som nu börjar bli fin) som inte går att skruva ihop. Och det (en defekt del till en beställd möbel) är ju egentligen ett oerhört värdsligt problem, men deras kundservice är så oerhört o-servicig att jag baxnar. Få saker gör mig så irro som dålig service och konsumentmaktlöshet. Dessutom blir jag irriterad på mig själv när jag på företagets Facebooksida ser att deras kunder inte direkt kryllar av nöjdhet. Massa felaktiga eller uteblivna leveranser. Hade jag forskat bara lite på förhand hade jag ej handlat därifrån. Jag som älskar att googla och allt.
JAJA. Min surhet mot Furniturebox bleknar i jämförelse med min ilska mot reklambyrån Runan, som ligger bakom reklamkampanjen för och i varuhuset Kompassen i Göteborg.
Varje dag när jag går från spårvagnshållplatsen till jobbet passerar jag den här bilden. Den föreställer modellen Josefin Larson som är ansiktet utåt för Kompassen och deras varumärkeslöfte ”We are young”. Att de två sista bokstäverna är kursiverade ska väl antyda att de som har med Kompassen att göra inte bara är ”du”, utan även unga. Det finns väl någon fiffighet där om en tänker ett tag. Men så långt kommer inte jag, för det enda jag tänker när jag ser den här bilden är VAR ÄR BYXAN?
Var är byxan? Var är byxan? Hallå? Byxan?
Om mina efterforskningar stämmer så har Josefin ännu inte fyllt 17 när bilden tas. Så hon är ju jätte-young. Och hon kan säkert vara ”you” också. Det ordet lämnar ju mycket utrymme för tolkningsföreträde.
Men varför har hon ingen byxa? Jag fattar inte. Det säljs massor av byxor i Kompassen. JC, HM, Monki … alla har byxor. Vad är grejen?
Min kollega Elin har kontaktat ansvariga på reklambyrån Runan och ställt frågan om byxan, men de verkar inte kolla sin mejl.
Är det någon annan som fattar?
Bedrövligt!
GillaGilla
Jag misstänker att det är American Apparel-sjukan som slagit till. Unket oavsett.
GillaGilla
Fan vad arg jag blir! Och det är inte första gången heller, de har kört byxlösa kampanjer i över ett år. Skrev detta i maj förra året: https://hippiemamman.wordpress.com/2013/05/30/hon-glomde-byxorna/Bra att Elin har mailat! Jag har haft god lust att vandalisera affischerna, sätta dit en pratbubbla eller silvertejpa dit byxor kanske?
GillaGilla
Ja! Vi häftar fast ett par byxor och en pratbubbla som säger \”Tack för byxan\”.
GillaGilla
Mäh! Puckat. Jag fattar inte heller varför.
GillaGilla